UKRAINS'KYI VISNYK PSYKHONEVROLOHII

The Scientific and Practical Journal of Medicine
ISSN 2079-0325(p)
DOI 10.36927/2079-0325

INDIVIDUAL AND PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF MEDICAL UNIVERSITY STUDENTS WITH DIFFERENT STRESS RESISTANCE

Type of Article

In the Section

Abstract

Вивчено індивідуально-психологічні особливості 181 студента з різним рівнем стресостійкості. Встановлено переважання у здобувачів вищої медичної освіти (ВМО) механізмів регресії (8,77 ± 2,40 балів), проєкції (7,03 ± 2,04 бали) та раціоналізації (6,73 ± 1,89 ба- лів) при меншій напруженості механізмів компенсації (5,45 ± 1,68 балів), заперечення (4,80 ± 1,71 балів) та витіснення (4,80 ± 2,02 бали) і мінімальній виразності механізмів гіперкомпенсації (4,42 ± 1,67 балів) та заміщення (4,38 ± 2,07 балів). Механізм раціоналізації більш напружений у здобувачів з високою стресостійкістю, механізми регресії, проєкції, компенсації та гіперкомпенсації — у здобувачів з помірною стресостійкістю, а витіснен- ня, заміщення та заперечення — у здобувачів зі слабкою стресостійкістю. У обстежених здобувачів виявлено середній рівень резилієнтності: 25,25 ± 10,62 балів, водночас в осіб з високою стресостійкістю показник відповідав вищому за середній рівню: 29,22 ± 6,70 ба- лів, у осіб з помірною стресостійкістю — середньому рівню: 24,31 ± 11,21 балів, а в осіб зі слабкою стресостійкістю — нижчому за середній рівень: 16,28 ± 12,43 балів. Показник резилієнтності пов’язаний зворотним кореляційним зв’язком з показником стресостійкості (rS = –0,352, p = 0,001), що свідчить про пов’язаність вищої стресостійкості з більшою резилієнтністю. Стан життєстійкості у здобувачів ВМО загалом, та у осіб з високою і по- мірною стресостійкістю відповідає високому рівню: 20,10 ± 7,48 балів, 23,59 ± 6,39 балів та 19,37 ± 6,41 балів відповідно, а в осіб зі слабкою стресостійкістю — помірному рівню: 12,03 ± 6,00 балів. Усі компоненти життєстійкості — залученість, контроль та прийняття ризику — найбільш виражені у здобувачів з високою стресостійкістю, а найменш ви- ражені — у здобувачів зі слабкою стресостійкістю. Показник стресостійкості зворотно корелює з життєстійкістю (rS = –0,519, p = 0,000), залученістю (rS = –0,464, p = 0,000), контролем (rS = –0,477, p = 0,000) та прийняттям ризику (rS = –0,461, p = 0,000), що свідчить про пов’язаність вищої стресостійкості з більшою життєстійкістю.

Pages

References

  1. Tsymbaliuk V. I., Stebliuk V. V., Druz O. V. ta in. Okhorona mentalnoho zdorov’ia ta medyko-psykholohichna reabilitatsiia viiskovosluzhbovtsiv v umovakh hibrydnoi viiny: teoriia i praktyka : monohrafiia [Mental health care and medico-psychological rehabilitation of military personnel in conditions of hybrid warfare: theory and practice: monograph]. Kyiv : VSV "Medytsyna", 2021. 256 s. (In Ukrainian).
  2. Features of the structure of psychopathological consequences in COVID-19 / Maruta N., Fedchenko V., Yavdak I. [et al.] // European Psychiatry. 2022. Vol. 65(S1) P. S483—S484. DOI: https://doi.org/10.1192/j.eurpsy.2022.1229.
  3. Prevalence of stress, anxiety, and symptoms of posttraumatic stress disorder among Ukrainians after the first year of Russian invasion: a nationwide cross-sectional study / Lushchak O., Velykodna M., Bolman S.[et al.] // Lancet Reg Health Eur. 2023. Vol. 36. 100773. DOI: https://doi.org/10.1016/j.lanepe.2023.100773.
  4. Pylypiv D.B., Sharha B.M., Feketa V.P. Psykhichne zdorov’ia studentiv medychnoho fakultetu № 2 Uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu pid chas pandemii COVID-19 za danymy anonimnoho opytuvannia. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriia "Medytsyna". [Scientific Bulletin of the Uzhgorod National University. “Medicine” series]. 2020. 62, 2. 88-95. DOI: https://doi.org/10.24144/2415-8127.2020.62.88-95.
  5. Ordatii N., Anhelska V. Doslidzhennia stanu psykholohichnoho zdorov’ia studentiv-medykiv v umovakh voiennoho stanu [Research on the state of psychological health of medical students under martial law]. Psykhosomatychna medytsyna ta zahalna praktyka [Psychosomatic medicine and general practice], 2024. 9 (1). DOI: https://doi.org/10.26766/pmgp.v9i1.496.
  6. Mental health and wellbeing among Egyptian medical students: A cross-sectional study / El-Gabry D. A., Okasha T., Shaker N. [et al.] // Middle East Curr Psychiatry. 2022. Vol. 29(1). P. 25. DOI: https://doi.org/10.1186/s43045-022-00193-1.
  7. Mental health and wellbeing among Moroccan medical students: A descriptive study / Lemtiri Chelieh M., Kadhum M., Lewis T. [et al.] // Rev Psychiatry. 2019. Vol. 31(7—8). P. 608—612. DOI: https://doi.org/10.1080/09540261.2019.1675276.
  8. Depression, anxiety, and stress among final-year medical students / Kumar B., Shah M. A., Kumari R. // Cureus. 2019. Vol. 11(31). P. 113—117. DOI: https://doi.org/10.7759/cureus.4257.
  9. Van der Walt S, Mabaso WS, Davids EL, De Vries PJ. The burden of depression and anxiety among medical students in South Africa: A cross-sectional survey at the University of Cape Town // S Afr Med J. 2019. Vol. 110(1). P. 69—76. DOI: https://doi.org/10.7196/SAMJ.2019.v110i1.14151.
  10. Pshuk N.H., Belov O.O., Novytskyi A.V. Psykhosotsialna dezadaptatsiia ta iakist zhyttia studentiv medychnykh zakladiv vyshchoi osvity v umovakh voiennoho chasu. [The psychological and social maladaptation and quality of life of medical university students in wartime]. Ukrainskyi visnyk psykhonevrolohii. [Ukrainian Bulletin of Psychoneurology]. 31, 2(115). 69-74. doi: https://doi.org/10.36927/2079-0325-V31-is2-2023-9.
  11. Shulhai A.H., Fedchyshyn N.O., Shulhai A.H. Syndrom vyhorannia studentiv-medykiv pid chas viiny ta chynnyky, yaki ioho vyznachaiut [Burnout syndrome of medical students during the war and the factors that determine it]. Medychna osvita [Medical education]. 2023. 3. 104-111. DOI: https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2023.3.14276.
  12. Bilova M. E. Psykholohichni osoblyvosti osib z riznym rivnem stresostiikosti (na prykladi pratsivnykiv stresohennykh profesii) [Psychological features of people with different levels of stress resistance (on the example of workers in stressful professions)]: autoref. thesis Ph.D. psychol. Sciences: 19.00.01 “General psychology, history of psychology” / K. D. Ushinsky South Ukrainian National Pedagogical University. Odesa, 2007. P. 7. (In Ukrainian).
  13. Factors Associated with Anxiety, Depression, and Stress Levels in High School Students / Gedda-Muñoz R., Fuentez Campos Á., Valenzuela Sakuda A. [et al.] // Eur J Investig Health Psychol Educ. 2023. Vol. 13(9). P. 1776-1786. DOI: https://doi.org/10.3390/ ejihpe13090129.
  14. Predko V., Schabus M., Danyliuk I. Psychological characteristics of the relationship between mental health and hardiness of Ukrainians during the war // Front Psychol. 2023. Vol. 14. 1282326. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1282326.
  15. Assonov D., Khaustova O. Rezyliiens u veteraniv viiny z travmatychnym urazhenniam holovnoho mozku: ohliad ta klinichnyi vypadok. [Resilience in war veterans with traumatic brain injury: review and clinical case]. Psykhiatriia, nevrolohiia ta medychna psykholohiia [Psychiatry, neurology and medical psychology]. 2020. 14. 58–67. doi: https://doi.org/10.26565/2312-5675-2020-14-07.
  16. Aburn G., Gott M., Hoare K. What is resilience? An Integrative Review of the empirical literature // Journal of Advanced Nursing. 2016. Vol. 72(5). P. 980—1000. DOI: https://doi.org/10.1111/jan.12888.
  17. Lovibond S. H., Lovibond P. F. Manual for the Depression Anxiety & Stress Scales. (2nd ed.) Sydney: Psychology Foundation of Australia, 1995.
  18. Plutchik R., Kellerman H., Conte H. R. A structural theory of ego defenses and emotions / In: C. E. Izard (Ed.). Emotions in personality and psychopathology. N.Y. Plenum, 1979. P. 229—257.
  19. Connor K. M., Davidson, J. R. T. Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) // Depression and Anxiety. 2003. Vol. 18(2). P. 76—82. DOI: https://doi.org/10.1002/ da.10113.
  20. Maddi S.R. Hardiness: the courage to grow from stresses // Journal of Positive Psychology. 2006. Vol. 1 (3). P. 160—168. DOI: https://doi.org/10.1080/17439760600619609.