ГоловнаАрхiв номерiв2015Том 23, випуск 4(85)Особливості психічного розвитку дітей з синдромом дефіциту уваги та гіперактивності
Назва статтi | Особливості психічного розвитку дітей з синдромом дефіциту уваги та гіперактивності | ||||
Автори |
Шестопалова Людмила Федорівна Бородавко Оксана Олександрівна Козявкіна Наталія Володимирівна Козявкіна Ольга Володимирівна Гордієвич Михайло Степанович |
||||
З рубрики | ДІАГНОСТИКА ТА ЛІКУВАННЯ ПСИХІЧНИХ ТА НАРКОЛОГІЧНИХ РОЗЛАДІВ | ||||
Рiк | 2015 | Номер журналу | Том 23, випуск 4(85) | Сторінки | 97-100 |
Тип статті | Наукова стаття | Індекс УДК | 159.952: 616.89-008.47-053.2-009.2 | Індекс ББК | - |
Анотацiя | Метою роботи було визначити особливості психічного розвитку дітей з синдромом дефіциту уваги та гіперактивності (СДУГ) (змішаного типу). В ході дослідження використовували методи спостереження, психодіагностичний та математико-статистичний. Було обстежено 25 дітей зі змішаним типом СДУГ. Показано, що рівень інтелектуального розвитку у них був у межах вікової норми. Разом з тим, на тлі нормативних показників інтелекту у цих дітей має місце недостатність деяких інших психічних функцій, перш за все, довільної регуляції психічної діяльності, довільної уваги, мови, перцептивно-гностичної та емоційної сфер. Також для них характерні емоційна лабільність, емоційна збудливість та дратівливість. Більшість дітей зі СДУГ мають низький рівень шкільної успішності, що пов’язано, перш за все, з недостатністю довільної регуляції психічної діяльності та процесів довільної уваги. Існує зв’язок між рівнем та структурою недостатності психічних функцій та віком дітей зі СДУГ. З віком відбувається редукція недостатності довільної регуляції психічної діяльності, вербальної пам’яті, довільної рухової активності, просторового гнозису та розвитку мови. Порушення довільної уваги є стійкішими і домінують в структурі проявів психічного дизонтоґенезу у дітей, незалежно від їхнього віку. | ||||
Ключовi слова | діти, мінімальна мозкова дисфункція, синдром дефіциту уваги та гіперактивності, дизонтоґенез, психічні функції, інтелектуальний розвиток | ||||
Доступ до повної статтi pdf | Скачати | ||||
Перелiк використаної лiтератури |
1. Мартинюк В. Ю. Мінімальна мозкова дисфункція : навчальний посібник / В. Ю. Мартинюк, С. М. Зінченко. — К.: Інтермед,
2011. — 168 с.
2. Ясюкова Л. А. Оптимизация обучения и развития детей с ММД. Диагностика и компенсация минимальных мозговых дисфункций: методическое руководство / Л. А. Ясюкова. — СПб.: ГП «ИМАТОН», 1997. — 80 с. 3. Шестопалова Л. Ф. Минимальная мозговая дисфункция: кли- нико-психологические аспекты / Л. Ф. Шестопалова // Український вісник психоневрології. — 2000. — Т. 8, вип. 2 (24). — С. 84—87. 4. Підкоритов В. С. Мінімальна мозкова дисфункція. Клінічні прояви та діагностика / В. С. Підкоритов, Л. Ф. Шестопалова // Матеріали Міжрегіональної наук.-практ. конф. «Складна дити- на». — Херсон, 2009. — С. 11—15. 5. Фесенко Е. В. Синдром дефицита внимания и гиперактивности у детей / Е. В. Фесенко, Ю. А. Фесенко. — СПб.: Наука и техника, 2010. — 384 с. 6. Ковалев В. В. Семиотика и диагностика психических заболеваний у детей и подростков / В. В. Ковалев. — М.: Медицина, 2009. — 288 с. 7. Заваденко Н. Н. Гиперактивность и дефицит внимания в детском возрасте / Н. Н. Заваденко. — М., 2005. — 256 с. 8. Стан психічного здоров’я дитячого населення України та організація психіатричної допомоги / [В. С. Підкоритов, Л. І. Дьяченко, О. Є. Кутіков та ін.] // Журнал психиатрии и медицинской психологии. — 2012. — № 3 (30). — С. 5—15. 9. Чутко Л. С. Клиническая гетерогенность синдрома дефицита внимания / Л. С. Чутко, С. Ю. Сурушкина // Журнал неврологии и психиатрии им. С. С. Корсакова. — 2008. — № 8. — С. 123—131. 10. Barkley R. A. ADHD in the Classroom. Strategies for Teachers / R. A. Barkley, C. Benton. — N. Y. : Guilford, 1994. — 343 p. 11. Barkley R. A. Developmental course, adult outcome, and clinic-referred ADHD adults: Attention Deficit Hyperactivity Disorder / R. A. Barkley // Arch. Gen. Psychiatry. — 2008. — № 6. — P. 186—207. 12. Smith A. Evidence for a pure time perception defi cit in children with ADHD In Process Citation / A. Smith, E. Taylor, J. W Rogers // J. Child Psychol. Psychiatry. — 2002. — № 43(4). — P. 529—542. 13. Kratochvil C. J. Atomoxetine and methylphenidate treatment in children with ADHD: a prospective, randomized, open-label trial / C. J. Kratochvil, J. H. Heiligenstein, R. Dittmann // J. Am. Acad. Child. Adolesc. Psychiatry. — 2002. — V. 41, № 7. — P. 776—784. 14. Романчук О. И. Синдром дефицита внимания и гиперактивности у детей / О. И. Романчук. — М.: Генезис, 2010. — 336 с. 15. Семенович А. В. Нейропсихологическая коррекция в детском возрасте. Метод замещающего онтогенеза : учебное пособие / А. В. Семенович. — М.: Генезис, 2007. — 474 с. 16. Микадзе Ю. В. Нейропсихология детского возраста : учебное пособие / Ю. В. Микадзе. — СПб.: Питер, 2014. — 288 с. 17. Симерницкая Э. Г. Нейропсихологическая диагностика и коррекция школьной неуспеваемости / Э. Г. Симерницкая // В кн.: Нейропсихология сегодня / под ред. Е. Д. Хомской. — М., 1997. — 35 с. 18. Цветкова Л. С. Нейропсихологическое консультиро- вание в практике психолога образования / Л. С. Цветкова, А. В. Цветков. — М.: Спорт и культура, 2012. — 126 с. 19. Глозман Ж. М. Нейропсихологическая диагностика в до- школьном возрасте / Ж. М. Глозман, А. Ю. Потанина, А. Е. Соболева. — [2-е изд.]. — СПб.: Питер, 2008. — 80 с. 20. Sergeant J. The cognitive-energetic model: an empirical approach to attention-deficit hyperactivity disorder / J. Sergeant // Neurosci. Biobehav. Rev. — 2000. — № 24 (l) — P. 7—12. 21. Монина Г. Б. Гиперактивные дети. Психолого-педагогическая коррекция / Г. Б. Монина, Е. К. Лютова-Робертс, Л. С. Чут- ко. — СПб.: Речь, 2007. — 186 с. 22. Равен Дж. К. Цветные прогрессивные матрицы Равена: классическая форма / Дж. К. Равен, И. Стайл, М. Равен. — [3-изд. стереотип.]. —М.: Когито-Центр, 2004. — 72 с. |