Type of Article
In the Section
Abstract
Перша психологічна допомога (ППД) — це набір навичок, який застосовують в гострий період після зіткнення з травматичними ситуаціями, спрямований на обмеження дистресу та дезадаптивної поведінки. Використання інструментів ППД в цифровому форматі підвищує доступність допомоги,
створює можливість масштабування, сприяє дотриманню чіткої методологічної послідовності
Мета дослідження полягає у визначенні впливу певних чинників, а саме перебування в небезпеці, неможливість змінити ситуацію та інших, на рівень стресу користувачів чат-бота ППД
«Друг», а також у оцінюванні ефективності цього чат-бота як засобу зниження стресу протягом
визначеного періоду взаємодії. Дослідження проводили на базі чат-бота першої психологічної допомоги «Друг» у месенджері
Telegram в період з жовтня 2022 року до вересня 2023 року.
Зокрема, зі всіх користувачів, які вступили у взаємодію з ботом, 54 % пройшли перший замір
рівня стресу, а 9,7 % дійшли до четвертого заміру. 94,7 % (28 436) вказали, що при взаємодії
з ботом перебували в безпеці. Більшість з тих, хто дав негативну відповідь на це запитання, відповіли що потребували підтримки (77,1 %, 1 179). З них 69,4 % (802) відповіли, що ніяк не можуть
вплинути на ситуацію, через яку вони перебувають у небезпеці. 3 % (909) користувачів зазначили,
що їм бракувало їжі чи води. Майже всі, хто продовжив взаємодіяти з ботом, 99,6 % (20 563) відповіли, що почуваються самотніми. Найбільшу відносну кількість нових користувачів із сильним
рівнем стресу було зафіксовано у липні та жовтні 2023 року. Найменша кількість користувачів,
які зазначили що взагалі не відчувають стрес, була зафіксована в травні 2023 року. Наявна
статистично значуща різниця між замірами (χ2
(3) = 2218, p < 0,001), рівень стресу зменшився
з 3,89 (Med = 4, St.Dev. = 1,06) на першому замірі до 2,35 (Med = 2, St.Dev. = 1,28) балів на останньому замірі. Зміна мала градуальний, лінійний характер, де кожний замір відрізняється від іншого
(Durbin-Conover’s p < 0,001 у всіх попарних порівняннях). За критерієм попарного порівняння
найбільша зміна спостерігається між першим та четвертим заміром (H = 64,8), найменша —
між третім та четвертим замірами (H = 11,5), що може свідчити про поступовий вихід на плато
та зменшення ефекту від взаємодії з ботом.
Дослідження взаємодії користувачів із чат-ботом показало важливі зміни в рівні стресу. За допомогою статистичних методів виявлено значущі взаємозв’язки між рівнем стресу та різними
чинниками, як-от почуття безпеки, потреба в підтримці та травматичний досвід. Взаємодія з ботом
істотно знизила рівень стресу користувачів як порівняти рівні стресу до і після користування
ботом, що служить обґрунтуванням для проведення подальшого досліджування ефективності цього
методу підтримки. Цифрові інструменти, а саме чат-боти, мають великий потенціал для надання
психосоціальної підтримки населенню в умовах війни.
Pages
Year / Issue
References
The Scientific and Practical Journal of Medicine
ДУ «ІНПН імені
П.В. ВОЛОШИНА
НАМН УКРАЇНИ»