ГоловнаАрхiв номерiв2018Том 26, випуск 4 (97)Порушення моторного розвитку у дітей з розладами аутистичного спектра
Назва статтi | Порушення моторного розвитку у дітей з розладами аутистичного спектра | ||||
Автори |
Дубовик Костянтин Володимирович Марценковський Ігор Анатолійович |
||||
З рубрики | ДІАГНОСТИКА ТА ЛІКУВАННЯ ПСИХІЧНИХ ТА НАРКОЛОГІЧНИХ РОЗЛАДІВ | ||||
Рiк | 2018 | Номер журналу | Том 26, випуск 4 (97) | Сторінки | 42-44 |
Тип статті | Наукова стаття | Індекс УДК | 616.89/612.763+159.972-053.2 | Індекс ББК | - |
Анотацiя | Метою цієї роботи є типологізація порушень моторного розвитку у дітей з розладами аутистичного спектра (РАС) та визначення їх зв'язку з розладами загального розвитку. У відділі дитячої та підліткової психіатрії ДУ «Науково-дослідний інститут психіатрії Міністерства охорони здоров'я України» проведено дослідження 150 дітей віком від 4 до 8 років (середній вік — 5 ± 0,7) з розладами аутистичного спектра. З метою оцінювання та діагностики низки психічних порушень використовували скринінговий інструментарій DAWBA. Для верифікації актуальної аутистичної симптоматики використовували ADOS, ADI-R, для оцінювання моторного та мовленнєвого розвитку — PEP-R та Vineland. У дітей з РАС спостерігалися кількісні порушення розвитку моторних функцій. Встановлено прямий кореляційний зв'язок тяжкості розладів рухових функцій (ІПРРФ) та затримки загального розвитку (ІПР) (p = 0,68), показника затримки розвитку дрібної моторики з тяжкістю мовленнєвих розладів (p = 0,91). Розлади зорово-моторної координації мали високий рівень кореляції (p = 0,87) з тяжкістю затримки формування домашніх навичок та ігрової діяльності. Наявність якісних рухових порушень погіршує прогноз розвитку моторних навичок та загального розвитку. Відповідно до результатів дослідження слід очікувати поліпшення мовленнєвого розвитку, наслідувальної діяльності та когнітивного функціонування при моторній реабілітації дітей з РАС. | ||||
Ключовi слова | розлади аутистичного спектра, розлади моторного розвитку, діти | ||||
Доступ до повної статтi pdf | Скачати | ||||
Перелiк використаної лiтератури |
1. The Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders :
DSM 5. American Psychiatric Association. Oxon : Bookpoint, 2013. 2. Lai M. C., Lombardo M. V., Baron-Cohen S. Autism // Lancet.
2014. Vol. 383, issue 9920. P. 896—910. DOI: 10.1016/s0140-
6736(13)61539-1. 3. Mohammadi M. R., Salmanian M., Akhondzadeh S. Autism
spectrum disorders in Iran // Iranian Journal of Child Neurology.
2011. Vol. 5, issue 4. P. 1—9. 4. Tehrani-Doost M., Salmanian M., Ghanbari-Motlagh M.,
Shahrivar Z. Delayed face recognition in children and adolescents
with autism spectrum disorders // Iranian Journal of Psychiatry.
2012. Vol. 7, issue 2. P. 52—56. 5. Salmanian M., Tehrani-Doost M., Shahrivar Z. and Shahrivar Z.
Visual memory of meaningless shapes in children and adolescents
with autism spectrum disorders // Ibid. 2012. Vol. 7, issue 3.
P. 104—108. 6. Matson J. L., Kiely S. L., Bamburg J. W. The effect of stereotypies
on adaptive skills as assessed with the DASH-II and
Vineland Adaptive Behavior Scales // Research in Developmental
Disabilities. 1997. Vol. 18, issue 6. P. 471—4 76. DOI: 10.1016/
s0891-4222(97)00023-1. 7. Smith E. A., Van Houten R. A comparison of the characteristics
of self-stimulatory behaviors in " normal" children and children with
developmental delays // Ibid. 1996. Vol. 17, issue 4. P. 253—268.
DOI: 10.1016/089 1-4222(96)00007-8. 8. Falcomata T. S., Roan H. S., Feeney B. J., Stephenson K. M.
Assessment and treatment of elopement maintained by access
to stereotypy // Journal of Applied Behavior Analysis. 2010. Vol. 43,
issue 3. P . 513—517. DOI: 10.1901/jaba.2010.43-513. 9. Singer H. S. Motor stereotypies // Seminars in Pediatric Neurology.
2009. Vol. 16, issue 2. P. 77—81. DOI: 10.1016/j.spen.2009.03.008. 10. Pierce K., Courchesne E. Evidence for a cerebellar role in reduced
exploration and stereotyped behavior in autism // Biological
Psychiatry. 2001. Vol. 49, issue 8. P. 655—664. DOI: 10.1016/s0006-
3223(00)01008-8. 11. How does the topic of conversation affect verbal exchange
and eye gaze? A comparison betwee n typical development and
high-functioning autism / A. Nadig, I. Lee, L. Singh [et al.] // Neuropsychologia.
2010. Vol. 48, issue 9. P. 2730—2739. DOI: 10.1016/j.
neuropsychologia.2010.05.020. 12. Bishop S. L., Richler J., Cain A. C., Lord C. Predictors of perceived
negative impact in mothers of children with autism spectrum
disorder // American Journal of Mental Retardation. 2007. Vol. 112,
issue 6. P. 450—461. DOI: 10.1352/0895-8017(2007)112[450:POP
NII]2.0.CO;2. 13. Lounds J., Seltzer M. M., Greenberg J. S., Shattu ck P. T.
Transition and change in adolescents and young adults with autism:
longitudinal effects on maternal well-being // Ibid. 2007. Vol. 112,
issue 6. P. 401—417. DOI: 10.1352/0895-8017(2007)112[401:TAC
IAA]2.0.CO;2. 14. Change in autism symptoms and maladaptive behaviors
in adolescents and adults with an autism sp ectrum disorder / P. T.
Shattuck, M. M. Seltzer, J. S. Greenberg [et al.] // Journal of Autism
and Developmental Disorders. 2006. Vol. 37, issue 9. P. 1735—1747.
DOI: 10.1007/s10803-006-0307-7.
15. Greenberg J. S., Seltzer M. M., Hong J., Orsmond G. I.
Bidirec tional effects of expressed emotion and behavior problems
and symptoms in adolescents and adults with autism // American
Journal of Mental Retardation. 2006. Vol. 111, Issue 4. P. 229—249.
DOI: 10.1352/0895-8017(2006)111[229:BEOEEA]2.0.CO;2. 16. DAWBA. Information for researchers and clinicians about
the Development and Well-Being Assessment. 2014. Available at:
www.dawba.info (accessed 6 June 2018). 17. Autism Diagnostic Observation Schedule™ / Catherine Lord,
Michael Rutter [et al.]. 2000. Available at: https://www.wpspublish.
com/store/p/2647/ados-autism-diagnostic-observation-schedule
(accessed 6 June 2018). 18. Autism Diagnostic Interview™, Revised / Michael Rutter,
Ann LeCouteur [et al.]. 2003. Available at: https://www.wpspublish.
com/store/p/2645/adi-r-autism-diagnostic-interview-revised (accessed
6 June 2018). 19. Psychoeducational Profile, Third Edition / Eric Schopler,
Margaret D. Lansing [et al.]. 2005. Available at: https://www.
wpspublish.com/store/p/2908/pep-3-psychoeducational-profilethird-
edition (accessed 6 June 2018). 20. Sparrow S. S., Cicchetti D. V., Balla D. A. Vineland Adaptive
Behavior Scales, Second Edition. 2005. Available at: https://www.
pearsonclinical.com/psychology/produc ts/100000668/vinelandadaptive-
behavior-scales-second-edition-vineland-ii-vineland-ii.
html (accessed 6 June 2018). |