ГоловнаАрхiв номерiв2010Том 18, випуск 3 (64)Наукове обґрунтування концепції медико-психологічного супроводу сім’ї, яка виховує дитину з порушенням психічного розвитку
Назва статтi Наукове обґрунтування концепції медико-психологічного супроводу сім’ї, яка виховує дитину з порушенням психічного розвитку
Автори Вєтрила Т.Г.
З рубрики ДІАГНОСТИКА ТА ЛІКУВАННЯ ПСИХІЧНИХ РОЗЛАДІВ
Рiк 2010 Номер журналу Том 18, випуск 3 (64) Сторінки 28-32
Тип статті Наукова стаття Індекс УДК 616.895:159.96+159.9(075) Індекс ББК -
Анотацiя На основі аналізу зарубіжної літератури та результатів власних досліджень 200 родин, що виховують дитину з порушенням психічного розвитку, науково обґрунтована концепція медико- психологічного супроводу такої сім’ї, її структура, мішені та зміст. Система медико-психологічного супроводу сім’ї, що виховує дитину з порушенням психічного розвитку, складається з пси- ходіагностичного, реабілітаційного етапів (стадії активної інтервенції та суппортивної підтримки) та етапу оцінки ефективності. Доведено, що реалізація комплексного підходу у здійсненні медико-психологічного супроводу сім’ї, що виховує дитину з за- тримкою психічного розвитку, дозволяє нормалізувати психологічний статус членів родини, оптимізувати інтеграцію дитини в навчальний процес, відновити соматичне та психічне здоров’я членів родини, удосконалити взаємовідносини «сім’я — соціум», гармонізувати сімейну взаємодію, загалом, покращити якість життя та соціальне функціонування усіх членів родини.
Ключовi слова медико-психологічний супровід, сім’я, дитина з порушенням психічного розвитку.
Доступ до повної статтi pdf Скачати
Перелiк
використаної
лiтератури
1. Кришталь В. В. Системная семейная психотерапия нарушений здоровья семьи / В. В. Кришталь // Медицинская психология. — 2007. — Т. 1, № 2. — С. 3—8.
2. Маркова М. В. До проблеми трансформації інституту сім’ї / М. В. Маркова // Міжнародний психіатричний, психотерапевтичний та психоаналітичний журнал. — 2007. — № 1. — С. 91—94.
3. Ветрила Т. Г. Успешное функционирование семейной системы как основа развития и становления гармоничной личности / Т. Г. Ветрила // Вестник психиатрии и психофармакотерапии. — 2008. — № 2 (14). — С. 27—31.
4. Ряполова Т. Л. Анализ семейной тревоги в семьях больных аффективными расстройствами / Т. Л. Ряполова // Журнал психиатрии и медицинской психологии. — 2005. — № 1 (15). — С. 24—26.
5. Лидерc А. Г. Семья как психологическая система. Очерки психологии семьи / А. Г. Лидерc. — Москва-Обнинск: ИГ-СОЦИН, 2004. — 294 с.
6. Полоухина Е. А. Влияние наличия ребенка-инвалида в семье на характер брачно-семейных отношений : автореф. дис. на соис- кание уч. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.04 «Медицинская психология» / Е. А. Полоухина. — СПб., 2009. — 20 с.
7. Тулегенова С. Ю. Психологический микроклимат в семье и особенности родительского отношения к детям с ограниченными психическими возможностями / С. Ю. Тулегенова, Г. К. Тулегенова, С. К. Кудайбергенова // Тезисы Второй всероссийской научной конференции «Психологические проблемы современной российской семьи» (25—27 октября 2005 г.). В 3-х частях. — 2 часть ; под общ. ред. д-ра психол. наук В. К. Шабельникова и канд. психол. наук А. Г. Лидерса. — М., 2005. — С. 261 — 263.
8. Майрамян Р. Ф. Особенности невротических расстройств в семьях умственно отсталых детей / Р. Ф. Майрамян // III Всерос сий ский съезд невропатологов и психиатров: тез. докл. ; под ред. В. М. Банщикова, Н. М. Шибанова. — М., 1974. — Т. 2. — С. 295— 297.
9. Забабурина О. С. Психологическая помощь родителям в воспитании детей с нарушениями развития: Пособие для педагогов- психологов / О. С. Заба бурина, О. В. Максименко, Е. А. Савина ; под ред. Савиной Е. А., Максименко О. В. — М.: Владос, 2008. — 223 с.
10. Воусе G. C. Child Characteristics, Family Demographics and Family Processes: Their Effects on the Stress Experienced by Families of Children with Disabilities / G. C. Воусе, D. Behl // Counseling Psychology Quarterly, 0951-5070. — December 1, 1991. — Vol. 4, Issue 4. — EBSCOhostPsycINFO Database.
11. Hornby G. Disability and the Family: Current Status and Future Developments / G. Hornby, M. Seligman // Counseling Psychology Quarterly, 0951-5070. — December 1, 1991. — Vol. 4, Issue 4. — EBSCOhostPsycINFO Database.
12. Ткачева В. В. Семья ребенка с отклонениями в развитии. Диагностика и консультирование / В. В. Ткачева. — М.: Книголюб, 2007. — 144 с.
13. Шац И. К. Психологическое сопровождение тяжелобольного ребенка. Монография / И. К. Шац. — М.: Речь, 2010. — 192 с.
14. Ткачева В. В. Психологическое изучение семей, воспитывающих детей с отклонениями в развитии / В. В. Ткачева. — М.: УМК Психология, 2004. — 192 с.
15. Психология семьи и больной ребенок. Учебное пособие: Хрестоматия / авт.-сост. И. В. Добряков, О. В. Защи рин ская. — СПб.: Речь, 2007. — 400 с.
16. Андриенко О. Ю. Изменение социальных функций и ролевых отношений в семьях с детьми с ограниченными возможностями : автореф. дис. на соискание уч. степени канд. социол. наук: спец. 22.00.04 — социальная структура, социальные институты и процессы / О. Ю. Андриенко. — Хабаровск, 2008. — 23 с.
17. Грошева Е. В. Отношение родителей к психическому расстройству у ребенка (в связи с задачами психологического сопровождения семьи) : автореф. дис. на соискание науч. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.04 «Медицинская психология» (психологические науки) / Е. В. Грошева. — СПб., 2009. — 21 с.
18. Ветрила Т. Г. О взаимосвязи между состоянием семейных отношений и психического здоровья родителей, воспитывающих ре- бенка с нарушением психического развития, и их детей / Т. Г. Ветрила, М. В. Маркова // Український вісник психоневрології. — 2009. — Т. 17, вип. 3 (60). — С. 28—35.
19. Ветрила Т. Г. Особенности функционирования семьи и ком- муникации супругов, воспитывающих ребенка с нарушением психического развития / Т. Г. Ветрила // Таврический журнал психиатрии. — 2010. — № 1. — С. 48—62.
20. Ткачева В. В. Система психологической помощи семьям, воспитывающим детей с отклонениями в развитии : автореф. на соис- кание уч. степени д-ра психол. наук: спец. 19.00.10 «Коррекционная психология» / В. В. Ткачева. — Моск. гос. открытый пед. ун-т им. М. А. Шолохова. — Н. Новгород, 2005. — 46 с.
21. Tam S.-F. Self-concepts of parents with a child of school age with a severe intellectual disability [Electronic resource] / S.-F. Tam, A. Cheng // Journal of Intellectual Disabilities. — 2005. — V. 9. — Р. 253. — Access mode: http://jid.sagepub.com/cgi/content/abstract/9/3/253.
22. Noller P. Close family relationships: Functions, forms and processes / P. Noller, J. A Feeney (eds). — New York: Psychology Press, 2006. — 400 p.
23. Lloyd H. Solution-focused Brief Therapy with families who have a child with intellectual disabilities: a description of the content of initial sessions and the process [Electronic resource] / H. Lloyd, R. Dallos // Clinical Child Psychology and Psychiatry. — 2006. — V. 11; 3. — Р. 367. — Режим доступа: http://ccp. sagepub.com/cgi/content/ abstract/11/3/367.
24. Moloney L. Meaningful relationships: Of law, love and biol ogy / L. Moloney // Journal of Family Studies. — 2009. — V. 15, Issue 1. — Р. 2—8.
25. Маркова М. В. О разработке комплексной системы медико- психологической реабилитации семей, воспитывающих ребенка с нарушением психического развития / М. В. Маркова, Т. Г. Ветрила // Журнал психиатрии и медицинской психологии. — 2009. — № 2 (22). — С. 38—45.