Український вісник ПСИХОНЕВРОЛОГІЇ

Науково-практичний медичний журнал
ISSN 2079-0325(p)
DOI 10.36927/2079-0325

ТЕРАПЕВТИЧНІ ВТРУЧАННЯ ПРИ АУТИЗМІ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ДОКАЗОВОЇ МЕДИЦИНИ: ФОКУС НА ПОВЕДІНКОВІ МЕТОДИКИ

Індекс УДК:

Анотація

Метою статті є оцінка ефективності втручань, призначених для корекції проявів аутизму, з позицій доказової медицини. З огляду на надзвичайно велику кількість використовуваних терапевтичних методик, докладно розглянуті поведінкові втручання, які  є  найбільш поширеними та застосовуваними. Основним поведінковим втручанням, що використовують при аутизмі, є прикладний аналіз поведінки (ПАП). Метод використання ПАП при аутизмі розробив у  70-х  роках ХХ  століття клінічний психолог з  Каліфорнійського університету Оле  Івар Ловаас. Запропонований Ловаасом терапевтичний алгоритм отримав назву Discrete Trial Teaching — Навчання розділеними спробами. Протягом останніх десятиліть ПАП еволюціонував з  підходу Ловааса у  велику кількість інших методик, серед яких  — як сфокусовані корекційні програми, так і комплексні лікувальні моделі. Найбільш відомі на сьогодні терапевтичні підходи з напрямку ПАП — це тренінг функціональної комунікації та  раннє інтенсивне поведінкове втручання, що  базується на  програмі навчання розділеними спробами. Численні рандомізовані контрольовані дослідження та  метааналізи рандомізованих контрольованих досліджень підтверджують ефективність зазначених поведінкових втручань при  аутизмі.

Сторінки

Рік / Номер журналу

Перелiк використаної лiтератури

  1. Kanner, L. (1944). Early infantile autism. The Journal of pediatrics, 25, 211–217. https://doi.org/10.1016/S0022- 3476(44)80156-1
  2. Lotter, V. (1966). Epidemiology of autistic conditions in young children: 1. Prevalence. Social psychiatry, 1, 124-135. https://doi.org/10.1007/BF00584048
  3. Centers for Disease Control and Prevention. (n.d.). Data and statistics on autism spectrum disorder. Retrieved from https://www.cdc.gov/autism/data-research/index.html
  4. Maenner, M. J., Warren, Z., Williams, A. R., Amoakohene, E., Bakian, A. V., Bilder D.A… Shaw, K. A. (2023). Prevalence and Characteristics of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years — Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites, United States, 2020. Morbidity and mortality weekly report. Surveillance summaries (Washington, D.C.: 2002), 72(2), 1–14. https://doi.org/10.15585/mmwr.ss7202a
  5. Ortega, F. (2009). The cerebral subject and the  challenge of neurodiversity. BioSocieties, 4(4), 425-445. https://doi.org/10.1017/S1745855209990287
  6. Baron‐Cohen, S. (2017). Editorial Perspective: Neurodiversity–a revolutionary concept for autism and psychiatry. Journal of child psychology and psychiatry, 58(6), 744-747. https://doi.org/10.1111/jcpp.12703
  7. National Autistic Society and Mind. (2021). Good Practice Guide for Professionals Delivering Talking Therapies for Autistic Adults and Children. https://s2.chorus-mk.thirdlight.com/file/24/asDKIN9as.klK7easFDsalAzTC/NAS-Good-Practice-Guide-A4.pdf
  8. Fuentes, J., Hervás, A., Howlin, P., & (ESCAP ASD Working Party). (2021). ESCAP practice guidance for autism: a summary of evidence-based recommendations for diagnosis and treatment. European child & adolescent psychiatry, 30(6), 961-984. https://doi.org/10.1007/s00787-020-01587-4
  9. Steinbrenner, J. R., Hume, K., Odom, S. L., Morin, K. L., Nowell, S. W., Tomaszewski, B., … & Savage, M. N. (2020). Evidencebased practices for children, youth, and young adults with autism. Chapel Hill: The University of North Carolina, Frank Porter Graham Child Development Institute, National Clearinghouse on Autism Evidence and Practice Review Team.
  10. Sackett, D. L., Rosenberg, W. M., Gray, J. M., Haynes, R. B., & Richardson, W. S. (1996). Evidence based medicine: what it is and what it isn’t. BMJ, 312(7023), 71-72. https://doi.org/10.1136/bmj.312.7023.71
  11. Stolberg, H. O., Norman, G., & Trop, I. (2004). Randomized controlled trials. American Journal of Roentgenology, 183(6), 1539-1544. https://doi.org/10.2214/ajr.183.6.01831539
  12. Phillips, B. (2009). Oxford Center for Evidence-based Medicine. Levels of Evidence. https://www.cebm.ox.ac.uk/resources/levels-of-evidence/oxford-centre-for-evidence-based-medicinelevels-of-evidence-march-2009
  13. Hyman, S. L., Levy, S. E., Myers, S. M., Kuo, D. Z., Apkon, S., Davidson, L. F., … & Bridgemohan, C. (2020). Identification, evaluation, and management of children with autism spectrum disorder. Pediatrics, 145(1). https://doi.org/10.1542/peds.2019-3447
  14. Politte, L. C., Howe, Y., Nowinski, L., Palumbo, M., & McDougle, C. J. (2015). Evidence-based treatments for autism spectrum disorder. Current Treatment Options in Psychiatry, 2, 38-56. https://doi.org/10.1007/s40501-015-0031-z
  15. Wong, C. M., Aljunied, M., Chan, D. K. L., Cheong, J. M. Y., Chew, B., Chin, C. H., … & Ramkumar, A. (2024). 2023 clinical practice guidelines on autism spectrum disorder in children and adolescents in Singapore. Annals of the Academy of Medicine, Singapore. https://doi.org/10.47102/annalsacadmedsg.2023307
  16. Klintwall, L., & Eikeseth, S. (2014). Early and intensive behavioral intervention (EIBI) in autism. In: Patel, V., Preedy, V., Martin, C. (eds) Comprehensive Guide to Autism. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-4788-7_129
  17. LeBlanc, L. A., & Gillis, J. M. (2012). Behavioral interventions for children with autism spectrum disorders. Pediatric Clinics North Am, 59(1), 147-164. https://doi.org/10.1016/j.pcl.2011.10.006
  18. Kirk ham, P. (2017). The line between inter vention and abuse’–autism and applied behaviour analysis. History of the human sciences, 30(2), 107-126. https://doi.org/10.1177/0952695117702571
  19. Gitimoghaddam, M., Chichkine, N., McArthur, L., Sangha, S., & Symington, V. (2022). Applied behavior analysis in children and youth with autism spectrum disorders: a scoping review. Perspectives on behavior science, 45(3), 521-557. https://doi.org/10.1007/s40614-022-00338-x
  20. Odom, S. L., Boyd, B. A., Hall, L. J., & Hume, K. (2010). Evaluation of comprehensive treatment models for individuals with autism spectrum disorders. Journal of autism and developmental disorders, 40, 425-436. https://doi.org/10.1007/ s10803-009-0825-1
  21. Anwar, A., Sutadi, R., & Miranda, C. (2022). Development of discrete trial training (DTT) procedure in smart applied behavior analysis (Smart ABA) for autism. Journal of Psychology and Behavior Studies, 2(1), 63-44. https://doi.org/10.32996/jpbs.2022.2.1.7
  22. Lindgren, S., Wacker, D., Schieltz, K., Suess, A., Pelzel, K., Kopelman, T., … & O’Brien, M. (2020). A randomized controlled trial of functional communication training via telehealth for young children with autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorders, 50, 4449-4462. https://doi.org/10.1007/s10803-020-04451-1
  23. Lovaas, O. I. (1987). Behavioral treatment and normal educational and intellectual functioning in young autistic children. Journal of consulting and clinical psychology, 55(1), 3–9. https://doi.org/10.1037//0022-006X.55.1.3
  24. Shi, B., Wu, W., Dai, M., Zeng, J., Luo, J., Cai, L., … & Jing, J. (2021). Cognitive, language, and behavioral outcomes in children with autism spectrum disorders exposed to early comprehensive treatment models: a meta-analysis and metaregression. Frontiers in psychiatry,  12, 691148. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.691148
  25. Eckes, T., Buhlmann, U., Holling, H. D., & Möllmann, A. (2023). Comprehensive ABA-based interventions in the treatment of children with autism spectrum disorder–a metaanalysis. BMC psychiatry, 23(1), 133. https://doi.org/10.1186/s12888 022-04412-1
  26. Reichow, B., Barton, E. E., Boyd, B. A., & Hume, K. (2012). Early intensive behavioral intervention (EIBI) for young children with autism spectrum disorders (ASD). Cochrane database of systematic reviews, (10). https://doi.org/10.1002/14651858.CD009260.pub2