Український вісник ПСИХОНЕВРОЛОГІЇ

Науково-практичний медичний журнал
ISSN 2079-0325(p)
DOI 10.36927/2079-0325

ДОСЛІДЖЕННЯ РІВНЯ ОСОБИСТІСНОЇ РЕЗИЛІЄНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ РІЗНИХ ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ ПІД  ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ В  УКРАЇНІ

Тип статті

Рубрика

Індекс УДК:

Анотація

В умовах сучасних глобальних викликів, зокрема війни, проблема резилієнсу набуває особливої актуальності. Резилієнтність — це здатність людини на ментальному, фізичному, емоційному та поведінковому рівнях адаптуватися, відновлюватися, успішно діяти в умовах ризику, викликів, труднощів і небезпеки, а також вчитися та розвиватися після невдач. Метою було дослідження рівня особистісної резилієнтності здобувачів вищої освіти різних галузей знань під час воєнного стану в Україні. Обстежено 230 здобувачів вищої освіти, розподілених на три групи за галузями знань: «Охорона здоров’я» (137 студентів), «Гуманітарні науки» (38 студентів) та «Механічна інженерія» (55 студентів). Психодіагностичне дослідження рівнів особистісної резилієнтності проведено за Короткою шкалою резилієнтності. Помірний рівень особистісної резилієнтності переважав у загальній вибірці та у групах, як за середнім балом, так і за поширеністю. Особи чоловічої статі частіше демонстрували високий рівень особистісної резилієнтності, тоді як серед жінок, які навчались у галузі знань «Гуманітарні науки», переважав низький рівень, що робить їх групою ризику з низькою здатністю адаптуватися до стресу. Отримані результати важливо брати до уваги під час планування психопрофілактичних і психокорекційних заходів для підвищення резилієнтності студентів, особливо в умовах воєнного стану.

Сторінки

Рік / Номер журналу

Перелiк використаної лiтератури

  1. Кокун О. М., Мельничук Т. І. Резилієнс-довідник : практичний посібник. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. 2023. 25 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/734632/1/Довідник.pdf.
  2. Ассонов Д., Хаустова О. Розвиток концепції резилієнсу в науковій літературі протягом останніх років // Психосоматична медицина та  загальна практика. 2019. Т.  4, №  4. e0404219.
  3. The brief resilience scale: assessing the ability to bounce back / Smith B. W., Dalen J., Wiggins K. [et al.] // International Journal of Behavioral Medicine. 2008. Vol. 15, Issue 3. P. 194—200. DOI: https://doi.org/10.1080/10705500802222972.
  4. Грішин Едуард. Резилієнтність особистості: сутність феномену, психодіагностика та засоби розвитку // Вісник ХНПУ імені Г. С. Сковороди Психологія. 2021. Вип. 64. С. 62—81. DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2021.64.04.
  5. Baker, F. R. L. Introducing the skills-based model of personal resilience: Drawing on content and process factors to build resilience in the workplace / F. R. L. Baker, K. L. Baker, J. Burrell // Journal of Occupational and Organizational Psychology. 2021. Vol.  94, Issue  2. P. 458—481.
    DOI: https://doi.org/10.1111/joop.12340.
  6. The Universal Declaration on Bioethics and Human Rights // International Social Science Journal. 2005. Vol. 57, No. 186. P. 745—753. https://doi.org/10.1111/j.1468-2451.2005.00592.x.
  7. World Medical Association Declaration of Helsinki: ethical principles for medical research involving human subjects // JAMA. 2013. Vol. 310, No. 20. P. 2191—2194. DOI: https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053.