Український вісник ПСИХОНЕВРОЛОГІЇ

Науково-практичний медичний журнал
ISSN 2079-0325(p)
DOI 10.36927/2079-0325

СТРУКТУРНО-ДИНАМІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СТАНІВ ПСИХІЧНОГО ВИСНАЖЕННЯ У СТУДЕНТІВ МЕДИЧНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Тип статті

Рубрика

Індекс УДК:

Анотація

Аналіз актуальних літературних джерел дає можливість сформувати уявлення, що незважаючи на  значну поширеність станів психічного виснаження, бракує репрезентативної науково обґрунтованої інформації щодо структурно-динамічних особливостей досліджуваних станів у  контингенту студентів медичних закладів вищої освіти.

Мета: за допомогою клініко-психопатологічного аналізу проявів психічного виснаження у студентів медичного закладу вищої освіти встановити структурно-динамічні особливості цих станів.

Методи, що  були використані: клініко-психопатологічний, психодіагностичний та  клінікостатистичний.

За  результатами дослідження встановлено, що прояви психічного виснаження в  обраного контингенту характеризувалися значною поширеністю, що сягала 54,0 %, клінічним поліморфізмом та інтрагруповою гетерогенністю, істотною представленістю порушень інтерперсональної чутливості (61  (34,8%)  студент) та  психотизму (73  (41,7%)  студенти), проявів обсесивно-компульсивного (47 (26,8%) студентів) та депресивного (49 (28,0 %) студентів) спектрів. Встановлено п’ять варіантів найпоширеніших поєднань психопатологічних феноменів різних спектрів: депресивного та  обсесивно-компульсивного (46  (26,3%)  студентів), ворожості та  психотизму (41 (23,4%) студент), психотизму та проявів інтерперсональної чутливості (30 (17,1%) студентів), проявів інтерперсональної чутливості та тривоги (29 (16,6%) студентів), соматичної заклопотаності та  фобічних проявів (21  (12,0%)  студент).

Встановлено поширеність та структурно-динамічні особливості станів психічного виснаження у студентів медичного закладу вищої освіти, що надає краще розуміння патоґенезу зазначених станів та  формує підґрунтя для  їх  систематизації.

Сторінки

Рік / Номер журналу

Перелiк використаної лiтератури

  1. Головская И. Г.  Возникновение синдрома выгорания на ранних этапах профессионального становления личности / И.  Г.  Головская, А.  С.  Далакова // Наука і  освіта. 2013. №  С. 224—229. URI: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2013_7_52.
  2. Иващенко В. В., Иващенко А. В. Синдром эмоционального выгорания у студентов медицинского вуза на клинической кафедре (о вероятности возникновения и мерах профилактики) // Актуальні проблеми сучасної медицини: Вісник Української медичної стоматологічної академії. 2013. Т. 13, вип.  1  (41). С. 269—299.
  3. Чугунов В. В. Норма в психиатрическом измерении : монография. Львов : Марченко Т. В., 2020. 632 с.
  4. Hope V. Medical student depression, anxiety and distress outside North America: a systematic review / V. Hope, M. Henderson // Med. Educ. 2014. Vol. 48, Issue10. P. 963—979. DOI: https://doi.org/10.1111/medu.12512.
  5. Грицук О. В. Емоційні стани студентів як метакогнітивне утворення // Наука і освіта. 2014. № 6. С. 30—34. URI: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_6_8.
  6. Slavin S. J. Finding the Why, Changing the How: Improving the Mental Health of Medical Students, Residents, and Physicians / S. J. Slavin, J. T. Chibnall // Acad. Med. 2016. № 91 (9). P. 1194—1196. DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000001226.
  7. Medical student stress: An elective course as a possibility of help / [M. A. Pereira, M. A. Barbosa, J. C. de Rezende R. F. Damiano] // BMC Res. Notes. 2015. № 8: 430. DOI: https://doi.org/10.1186/s13104-015-1399-y.
  8. Водопьянова Н. Е. Синдром выгорания: диагностика и профилактика : практическое пособие / Н. Е. Водопьянова, Е. С. Старченкова. 3-е изд. испр. и доп. Москва, 2018.
  9. Дембицкий С. Симптоматический опросник Леонарда Дерогатиса (SCL-90-R): валидизация в Украине / С. Дембицкий, Ю. Середа // Социология: теория, методы, маркетинг. 2015. № 4. С. 40—71. URI: http://nbuv.gov.ua/UJRN/crtmm_2015_4_5.