Український вісник ПСИХОНЕВРОЛОГІЇ

Науково-практичний медичний журнал
ISSN 2079-0325(p)
DOI 10.36927/2079-0325

ТИПОЛОГІЯ СТАНІВ ПСИХІЧНОГО ВИСНАЖЕННЯ У  СТУДЕНТІВ МОЛОДШИХ КУРСІВ МЕДИЧНОГО ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Тип статті

Рубрика

Індекс УДК:

Анотація

Незважаючи на велику кількість наукових робіт, що присвячені темі психічних порушень у студентської молоді, питання структурно-динамічних особливостей та клінічного поліморфізму цих станів розкрито недостатньо.
Мета: на підґрунті аналізу клініко-психопатологічних та патопсихологічних особливостей станів психічного виснаження у студентів молодших курсів медичного закладу вищої освіти (ЗВО) сформувати їх типологію та встановити структурно-динамічні особливості.
Методи, що були використані: клініко-психопатологічний, патопсихологічний та клініко-статистичний.
За результатами проведеного клініко-психопатологічного та патопсихологічного аналізу станів психічного виснаження у представників сформованого контингенту студентів молодших курсів медичного ЗВО визначено декілька клінічних варіантів досліджуваного явища. Зокрема, було виокремлено дезадаптивний, конфронтаційний, демотиваційний, гіперанксіозний та соматоформний варіанти стану психічного виснаження. У студентів першого року навчання найтиповішими були дезадаптивний та гіперанксіозний варіанти — 11 (25,0 %) та 15 (31,1 %) студентів відповідно; у студентів другого року навчання — конфронтаційний та демотиваційний — 16 (33,3 %) та 14 (29,2 %) студентів відповідно; у студентів третього року навчання — конфронтаційний, демотиваційний та гіперанксіозний варіанти — 20 (26,7 %), 25 (33,3 %) та 15 (20,0 %) студентів відповідно.
Виявлено типологію станів психічного виснаження у студентів молодших курсів медичного ЗВО, виокремлено та описано п’ять клінічних варіантів досліджуваного явища. Встановлено, що патоґенез виявлених варіантів психічного виснаження відображується у їх клінічному наповненні та інтимно пов’язаний із особистісними характеристиками студентів.

Перелiк використаної лiтератури

  1. Бабатіна С. І. Особливості сприйняття та переживання часу у студентів на етапі адаптації та ідентифікації // Наука і освіта. 2013. №  7. С. 120—125. URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/7041/1/Babatina.pdf
  2. Иващенко В. В. Синдром эмоционального выгорания у  студентов медицинского вуза на  клинической кафедре (о  вероятности возникновения и  мерах профилактики)  / В. В. Иващенко, А. В. Иващенко //  Вісник ВДНЗУ «Українська медична стоматологічна академія». 2013. Т. 13, вип. 1  (41). С. 269—299.
  3. Грицук О. В. Емоційні стани студентів як метакогнітивне утворення // Наука і освіта. 2014. № 6. С. 30—34. URI: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_6_8.
  4. Hope V. Medical student depression, anxiety and distress outside North America: a systematic review / V. Hope, M. Henderson // Med. Educ. 2014. No.  48 (10). P. 963—979. DOI: https://doi.org/10.1111/medu.12512.
  5. Головская И. Г. Возникновение синдрома выгорания на  ранних этапах профессионального становления личности  / И. Г. Головская, А. С. Далакова // Наука і  освіта. 2013. № 7. С. 224—229.
  6. Чугунов В. В. Норма в психиатрическом измерении : монография. Львов : Магнолия-2006, 2021. 632 с.
  7. Medical student stress: An elective course as a possibility of  help  / [M.  A.  Pereira, M.  A.  Barbosa, J. C. de  Rezende, R. F. Damiano] // BMC Res. Notes. 2015. No. 8: 430. DOI: https://doi.org/10.1186/s13104-015-1399-y.
  8. Slavin S. J. Finding the Why, Changing the How: Improving the Mental Health of Medical Students, Residents, and Physicians / S. J. Slavin, J. T. Chibnall // Acad. Med. 2016. No. 91 (9). P. 1194—1196. DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000001226.