Український вісник ПСИХОНЕВРОЛОГІЇ

Науково-практичний медичний журнал
ISSN 2079-0325(p)
DOI 10.36927/2079-0325

КЛІНІКО-ФЕНОМЕНОЛОГІЧНА СТРУКТУРА ТА ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕБІГУ ЗАХВОРЮВАННЯ У ОСІБ З ЛЕГКОЮ РОЗУМОВОЮ ВІДСТАЛІСТЮ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ

Тип статті

Рубрика

Індекс УДК:

Анотація

Серед форм психічної патології, які виявляються в дитячому віці, особливе місце займає розумова відсталість, яка робить істотний внесок у  показники захворюваності та  інвалідизації.

З метою встановити закономірності клініко-феноменологічної структури та  вікові особливості перебігу захворювання у  осіб з  легкою розумовою відсталістю підліткового віку, на  базі Криворізького психоневрологічного диспансеру було проведено двоетапне клініко-епідеміологічне, клініко-психопатологічне та  психодіагностичне дослідження 154  осіб 2003—2008  років народження, хворих на легку розумову відсталість.

За результатами дослідження було встановлено, що розумову відсталість у  більшій частині випадків було діагностовано у  віці 7—10  років (29,8% випадків), а  у  майже третини всіх обстежених (29,0%) цей діагноз поєднується із супутньою психічною, неврологічною чи  соматичною патологією, яка саме і призводила до погіршання загального перебігу захворювання. У 63,0% випадків виявлено обтяжений сімейний анамнез, у 81,0% — акушерський. Крім того виявлений прямий кореляційний зв’язок (r = 0,498) між рівнем розвитку соціальних навичок та збереженням інтелектуального рівня. Отже, можна виокремити чинники ризику виникнення легкої розумової відсталості: чоловіча стать, обтяженість сімейного анамнезу (насамперед станами залежності), вік батьків — більш ніж 30 років, їх низький освітній рівень, патологічний період вагітності та  затримки психомоторного розвитку на  першому році життя.

Рівень соціальної адаптації хворих залежить від глибини інтелектуального дефіциту; тривалі лікувально-реабілітаційні впливи, психоосвітні заходи для  батьків та  родичів хворих, організація допомоги у працевлаштуванні та медикаментозний супровід можуть підвищити рівень соціальної адаптації цього контингенту осіб.

Сторінки

Рік / Номер журналу

Перелiк використаної лiтератури

  1. Альбицкая Ж.  В., Касимова  Л.  Н., Дворянинова  В.  В. Клинико-катамнестическое исследование умственной отсталости у детей в основные возрастные периоды развития // Социальная и  клиническая психиатрия. 2016. Т.  26, №  С. 52—57. URL: https://psychiatr.ru/files/magazines/2016_09_scp_970.pdf.
  2. Галанин И. В. Течение и современные методы лечения выраженных форм умственной отсталости // Обозрение психиатрии и медицинской психологии им. В. М. Бехтерева. 2007. № 3. С. 19—21.
  3. Шестилетний тренд динамики инвалидности детей и подростков, страдающих психическими заболеваниями / Головина  А.  Г., О.  П.  Шмакова, О.  В.  Овсянникова [и др.] // Детская психиатрия: современные вопросы диагностики, терапии, профилактики и реабилитации : сб. матлов Всероссийской научно-практической конференции с международным участием  /под ред. Н.  Г.  Незнанова, И. В. Макарова. СПб., 2014. С. 13—14. URL: https://psychiatr.ru/download/1931?view=1&name=.
  4. Castrén E., Elgersma Y., Maffei L., Hagerman R. Treatment of neurodevelopmental disorders in adulthood // The Journal of 2012. No.  32 (41). P.  14074—14079. DOI: https://doi.org/10.1523/JNEUROSCI.3287-12.2012.
  5. Social outcomes in adulthood of  children with intellectual impairment: evidence from a  birth cohort  / Hall  , Strydom A., Richards M. [et al.] // Journal of intellectual disability research. 2005. No.  49  (3). P.  171—182. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2005.00636.x.
  6. Outcomes in young adulthood: are we achieving community participation and inclusion? / Gray    M., Piccinin A., Keating C. M. [et al.] // Journal of intellectual disability research. 2014. No. 58 (8). P. 734—745. DOI: https://doi.org/10.1111/jir.12069.
  7. Dietary supplementation of omega-3 fatty acids rescues fragile X  phenotypes in  Fmr1-Ko  mice  / Pietropaolo  , Goubran M. G., Joffre C. [et al.] // Psychoneuroendocrinology. 2014. No. 49. P. 119—129.
  8. Проскурняк О. І.  Чинники розвитку комунікативної діяльності розумово відсталих підлітків  // Освіта осіб з  особливими потребами: шляхи розбудови. 2015. №  С. 85—92. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ooop_2015_9_15.
  9. Бистров А. Є., Синьов В. М. Схильність підлітків з інтелектуальними порушеннями до різних типів віктимної поведінки, та  її  зв’язок з  особистісними особливостями підлітків // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2018. Вип. 36 (19). С. 132—139. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/28206.
  10. Мазаева Н. А., Шмакова О.  П.  Оценка социальных навыков и умений подростков с хроническими психическими расстройствами, сопровождающимися нарушениями адаптации («Карта регистрации социальных навыков и умений подростков, страдающих хроническими психическими расстройствами»)  : медицинская технология. Москва  : МАКСПресс, 2015. 39 с.