ГоловнаArchive of numbers2015Volume 23, issue 1 (82)Changes of indicators in mental and motor development of children with autism during intensive neurophysiological rehabilitation by V. Kozyavkin
Title of the article Changes of indicators in mental and motor development of children with autism during intensive neurophysiological rehabilitation by V. Kozyavkin
Authors Kozyavkin Volodymyr
Shestopalova Liudmyla
Voloshyn Taras
In the section PROBLEMATIC ARTICLES
Year 2015 Issue Volume 23, issue 1 (82) Pages 12-16
Type of article Scientific article Index UDK 616.89-053.2:612.76-036.66 Index BBK -
Abstract The aim of the study was to evaluate the effi cacy of rehabilitation for children with autism using intensive neurophysiological rehabilitation sys tem by V. Kozyavkin via studying dynamics of their clinic-psychopathological, clinic-neurological and clinic-psychological peculiarities along with changes in motor development. 385 children with child autism (F84.0) were monitored from 1995 to 2014 (time span 20 years). According to received outcomes after rehabilitation of children with autism by INRS positive changes of indicators in motor development were observed, namely the reduction of muscle tone in the distal parts of lower extremities, increase in volume of active and passive motions, improvement in fi ne motor functioning, emergence of new large motor skills. During rehabilitation communicative skills and overall socialization of patients improves, reduction of autistic symptoms is observed, level of cognitive performance enhances, the amount of children with in normative range of intellectual development significantly increases. The positive dynamics in formation of speech functions is observed: under standing of spoken language improves, speech rate speeds up, symptoms of dyslalia decrease, transition to a higher stage of speech development happens. Generally during treatment according to the system of INRS positive transformation of the pattern of indicators is observed. It refl ects actual neuropsychiatric condition and level of communicative, intellectual and speech development of the child. Conclusion can be made that INRS is a modern rehabilitation technology that can be implemented for effi cient treatment of patients with child autism due to normalization of their motor, communicative, intellectual and speech development during rehabilitation.
Key words infantile autism, intensive neuro physio logical rehabilitation system, mental development, motor development
Access to full text version of the article pdf download
Bibliography 1. Centers for Disease Control (CDC). Prevalence of autism spectrum disorders [Text] : Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 14 sites. — United States, MMWR No. SS-3. — 2012. — P. 61.
2. Hultman C. M. Perinatal risk factors for infantile autism [Text] / C. M. Hultman, P. Sparen, S. Cnattingius. — Epidemiology. — Vol. 13, 2002. — P. 417—423.
3. Centers for Disease Control (CDC). Prevalence of Autism Spectrum Disorder Among Children Aged 8 Years [Text]:Autism and Developmental Disabilities Monitoring Network, 11 Sites. — United States, No. 63 (SS02). — March 28, 2014. — P. 1—21.
5. Марценковский И. А. Очерки детской психиатрии. Аутизм [Текст] : учебное пособие для специалистов в области охраны психичес кого здоровья детей / под ред. И. А. Марценковского. — НейроNews. — 2014. — 280 с.
6. Марценковський І. А. Вимоги до програмно-цільового обслуговування дітей з розладами зі спектра аутизму [Текст] : методичні рекомендації / І. А. Марценковський., Я. Б. Бікшаєва, О. В. Ткачова. — К., 2009. — 46 с.
7. The Economic impact of Autistic Children Entering the Adult Population 2014—2028 [Text] : A Research Report. — USA : SAGE Crossing Foundation, INC., 2013. — P. 1.
8. Довідник Національного аутистичного товариства Вели- ко британії «Підходи до корекції аутизму» [Електронний ре- сурс]. — Режим доступу : http://autism.in.ua/en/coop/102- intarnational?format=pdf. — Дата доступу 06.12.2014 р. — Назва з домашньої сторінки Інтернету.
9. Веденина М. Ю. Использование поведенческой терапии аутичных детей для формирования навыков бытовой адапта- ции. Сообщение II [Текст] / М. Ю. Веденина, О. Н. Окунева // Дефектология. — 1997. — № 3. — С. 15—20.
10. Gleberzon B. J. The use of spinal manipulative therapy for pediatric health conditions: a systematic review of the literature [Text] / B. J. Gleberzon, J. Arts, A. Mei, E. L. // J. Can Chiropr Assoc. — 2012 Jun— 56 (2):128. — P. 41.
11. Alcantara J. A systematic review of the literature on the chiropractic care of patients with autism spectrum disorder [Text] / J. Alcantara, J. D. Alcantara, J. Alcantara // Explore (NY). — 2011 Nov-Dec. — 7 (6): 384 — P. 90.
12. Козявкін В. І. Система інтенсивної нейрофізіологічної реабілітації за методом Козявкіна [Текст] / В. І. Козявкін. — Львів; Трускавець : «Малти-М», 1999. — 280 c.
13. Козявкін В. І. Дитячі церебральні паралічі. Медико-пси- хологічні проблеми [Текст] / В. І. Козявкін, Л. Ф. Шестопалова, В. С. Подкоритов. — Л. : НВФ Українські технології, 1999. — 144 c. 14. Toward objective classification of childhood autism: Childhood Autism Rating Scale (CARS) [Text] / [E. Schopler, R. J. Reichler, R. F. DeVellis, K. Daly] // J Autism Dev Disord. — 1980. — 10 (1). — P. 91—103. 15. Developmental surveillance and screening for infants and young children [Text] / Committee on Children and Disabilities, American Academy of Pediatrics // Pediatrics. — 2001. — 108 (1). — P. 192—195.
16. Rimland B. Autism Treatment Evaluation Checklist (ATEC): Autism Research Institute, San Diego, CA. — 1999 [Electronic resource] / B. Rimland, S. M. Edelson. — Mode of access : http:// www.autism.com/ind_atec. — Last access : 06.12.2014. — Title from the screen.
17. Корсини Р. Психологическая энциклопедия [Текст] // Цветные матрицы Равена / Р. Корсини, А. Ауэрбах. — СПб.: Питер, 2006. — 1096 с.
18. Promising Practices for the Identification of Individuals with Autism Spectrum Disorders. Minnesota Eligibility Criteria for Special Education [Text]. — MN Rule adopted June 12, 2000. — 72 р.
19. Качмар В. О. Електронна медична карта пацієнта. Взаємо- сумісність та стандартизація [Текст] / В. О. Качмар, А. І. Хви щун // Український журнал телемедицини та мед. телематики. — 2008. — Т. 6. — № 1. — C. 76—79.
20. Тарасун В. В. Концепція розвитку, навчання і соціалізації дітей з аутизмом [Текст] : навч. посіб. для вищих навч. закладів / В. В. Тарасун, Г. М. Хворова. — К.: Науковий світ, 2004. — 100 с. — Бібліогр. — С. 92—96.