ГоловнаАрхiв номерiв2023Том 31, випуск 1 (114)Асоціація феномена власної неповноцінності з самоефективністю та самооцінкою
Назва статтi | Асоціація феномена власної неповноцінності з самоефективністю та самооцінкою | ||||
Автори |
Березюк Олег Романович Фільц Олександр Орестович |
||||
З рубрики | ДІАГНОСТИКА ТА ЛІКУВАННЯ НЕВРОЛОГІЧНИХ, ПСИХІЧНИХ ТА НАРКОЛОГІЧНИХ РОЗЛАДІВ | ||||
Рiк | 2023 | Номер журналу | Том 31, випуск 1 (114) | Сторінки | 20-25 |
Тип статті | Наукова стаття | Індекс УДК | 159.9:316.6 | Індекс ББК | - |
Анотацiя | DOI: https://doi.org/10.36927/2079-0325-V31-is1-2023-2 Мета дослідження: оцінка асоціації психологічних детермінант особистості (самоефективність та самооцінка) із феноменом власної неповноцінності. Проведено опитування 612 здобувачів вищої освіти м. Львова у жовтні-листопаді 2021 року з використанням трьох опитувальників: порівняльного індексу почуття неповноцінності, самооцін- ки Розенберга та загальної самоефективності Шварцера і Єрусалима. Респонденти були поділені на три групи: група з індексом неповноцінності (index of inferiority) феномена власної неповноцін- ності; група з індексом надцінності (index of superiority) феномена власної неповноцінності та група без феномена зміненої самооцінки (Norma). Для кожної із цих трьох груп визначали рівень само- оцінки та самоефективності, і далі проводили порівняльний аналіз між групами. Дослідженням встановлено, що респонденти групи з індексом надцінності (index of superiority) мали достовірно (p = 0,04) найменше медіанне значення самоефективності (28 [25; 32] балів) як порівняти з групою без феномена зміненої самооцінки (Norma) (30 [27; 34] балів) та групою з індексом неповно- цінності (31 [28; 33] бал). Отримане значення у осіб з індексом надцінності відповідає «середньому» рівню самоефективності, що є на порядок нижче, ніж у групах без феномена зміненої самооцінки та з індексом неповноцінності, де рівень самоефективності трактується як «вище середнього». Анкетовані без феномена зміненої самооцінки мали найвище медіанне значення самооцінки — 22 бали [18; 25], що трактується як середній рівень самоповаги. Натомість у осіб із індексом не- повноцінності значення показників самооцінки відповідали низькому рівню самоповаги — 19 [17; 24] балів. Найнижчими показники самооцінки були у групі з індексом надцінності — 18 [15,75; 22] балів, що теж відповідає низькому рівню самоповаги та є достовірно меншим як порівняти з групою без феномена зміненої самооцінки. Будучи за своєю природою не патологічним, феномен власної неповноцінності може стати психопатологічним за умов, коли особу охоплює переживання неадекватності та неефективності на- стільки, що не стимулює до продуктивної діяльності, а робить її нездатною до розвитку та схильною до регресивних реакцій. Тому вивчення феномена власної неповноцінності потребує подальших досліджень різновекторного характеру. |
||||
Ключовi слова | феномен власної не повноцінності, самоефективність, самооцінка | ||||
Доступ до повної статтi pdf | Скачати | ||||
Перелiк використаної лiтератури |
1. Strano D. A. The Comparative Feeling of Inferiority Index /
D. A. Strano, P. N. Dixon // Individual Psychology. 1990. Vol. 46 (1).
Р. 29—42.
2. Rosenberg M. Society and the Adolescent Self-Image: Princeton University Press, 1965. 338 р. URL: https://www.jstor. org/stable/j.ctt183pjjh. 3. Schmitt D. P. Simultaneous Administration of the Rosenberg Self-Esteem Scale in 53 Nations: Exploring the Universal and Culture-Specific Features of Global Self-Esteem / D. P. Schmitt, J. Allik // Journal of Personality and Social Psychology. 2005. Vol. 89(4). Р. 623—642. DOI: https://doi.org/10.1037/0022- 3514.89.4.623. 4. The Rosenberg Self-Esteem Scale: Translation and Validation in University Students / [Martín-Albo J., Núñez J., Navarro J., Grijalvo F.] // The Spanish Journal of Psychology. 2007. Vol. 10(2). Р. 458—467. DOI: https://doi.org/10.1017/ S1138741600006727. 5. Гальцева Т. Розробка та психометрична перевірка опитувальника «Навчальна самоефективність дорослого» // Психологічні перспективи. 2018. № 31. С. 327—344. DOI: https://doi.org/10.29038/2227-1376-2018-31-327-344. 6. Галецька І. І. Самоефективність у структурі соціаль- но-психологічної адаптації // Вісник ЛНУ. Сер. Філософські науки. 2003. Вип. 5. С. 433—442. 7. Jerusalem, M. Self-efficacy as a resource factor in stress ap- praisal processes / M. Jerusalem, R. Schwarzer // In: Self-efficacy: Thought control of action / R. Schwarzer (Ed.). Washington, DC : Hemisphere, 1992. P. 195—213. 8. Luszczynska A. The General Self-Efficacy Scale: Multi cultu- ral Validation Studies / A. Luszczynska, U. Scholz, R. Schwarzer // The Journal of Psychology. 2005. Vol. 139 (5). P. 439—457. DOI: https://doi.org/10.3200/JRLP.139.5.439-457. 9. Schwarzer R. Cross-Cultural Assessment of Coping Resour- ces: The General Perceived Self-Efficacy Scale / R. Schwarzer, U. Scholz. Paper presented at the First Asian Congress of Health Psychology: Health Psychology and Culture, Tokyo, Japan. 2000. 10. Lamberson K. A. Feelings of Inferiority: A First Attempt to Define the Construct Empirically / K. A. Lamberson, K. L. Wester // The Journal of Individual Psychology University of Texas Press. 2018. Vol. 74, No. 2. P. 172—187. DOI: https:// doi.org/10.1353/jip.2018.0011 11. Bandura A. Social foundations of thought and action: A social cognitive theory, Englewood cliffs, NJ: Prentice Hall, 1986. 617 р. 12. Han H.-Y. A Study on the Correlations of Self-Esteem, Self-Efficacy, and Learning Motivations of Underachieving Elementary School Student / H.-Y. Han, S.-G. Park // Asia-pacific Journal of Convergent Research Interchange. 2020. Vol. 6, No. 8. P. 79—89 DOI: http://dx.doi.org/10.47116/apjcri.2020.08.08. 13. Comparable characteristics of biologically driven eat- ing behavior in different ethnic groups of medical students / [Belka B., Muzyka I., Gutor T., of the Shevchenko Scientific Society. Medical Sciences. 2020. Vol. 59 (1), No. 1. P. 137—143. DOI: https://doi.org/10.25040/ ntsh2020.01.15. 14. Kruskal W. H. Use of Ranks in One-Criterion Variance Analysis / W. H. Kruskal, W. A. Wallis // Journal of the American Statistical Association. 1952. Vol. 47, No. 260. P. 583—621. DOI: https://doi.org/10.2307/2280779. 15. Основи психотерапії : навч. посібник / Седих К. В., Фільц О. О., Банцер В. І. [та ін.] ; за ред. Седих К. В., Фільц О. О. Київ : ВЦ «Академія», 2017. 192 с.Zayachkivska O.] // Proceedings |