ГоловнаArchive of numbers2017Volume 25, issue 1 (90)Innovative directions of medical and psychological rehabilitation of children with attention defi cit / hyperactivity disorder
Title of the article | Innovative directions of medical and psychological rehabilitation of children with attention defi cit / hyperactivity disorder | ||||
Authors |
Kozyavkin Volodymyr Shestopalova Liudmyla Borodavko Oksana Gordievich Mykhailo |
||||
In the section | PROBLEMATIC ARTICLES | ||||
Year | 2017 | Issue | Volume 25, issue 1 (90) | Pages | 19-22 |
Type of article | Scientific article | Index UDK | 616.89-008.47-053.2-009.2 | Index BBK | - |
Abstract | The goal was to test the system of the Intensive Neurophysiological Rehabilitation System (INRS) as the innovative technology of rehabilitation of children with the syndrome of attention defi cit / hyperactivity disorder (ADHD) and to evaluate its eff ectiveness. INRS consists of two subsystems, namely — subsystem intensive correction and stabilizing and potentiating eff ect. The basis of the rehabilitation system is based on multimodal approach using diverse methods of action which complement each other and aim at mobi lizing a global compensatory mechanisms of the body using a plastic possibilities of how the nervous system and body as a whole. Evaluating the eff ectiveness of INRS has shown that as a result of its use in 93,9 % of children with ADHD had a positive dynamics of parameters of mental ontogenesis and development of the motor areas of varying severity, in 6,1 % of patients noted signifi cant improvement is not. Patients in the rehabilitation process for INRS occurred a positive transformation of the pattern of indicators that refl ect the parameters of mental ontogenesis the child, including their level of communicative, intellectual and language development. INRS of professor V. I. Kozyavkin is the latest rehabilitation technology that can be used for eff ective rehabilitation of patients with ADHD in which the normalization neuroontogenesis child. | ||||
Key words | children, attention defi cit / hyperactivity disorder, dysonto gene sis, intellectual development, men tal function, rehabilitation, Intensive Neu ro physio logical Rehabilitation System | ||||
Access to full text version of the article pdf | download | ||||
Bibliography | 1. Фесенко Е. В., Фесенко Ю. А. Синдром дефицита внимания
и гиперактивности у детей. СПб. : Наука и Техника, 2010. 384 с. 2. Заваденко Н. Н. Гиперактивность и дефицит внимания в детском возрасте. Москва, 2005. 256 с. 3. Sergeant J. The cognitive-energetic model: an empirical approach to attention-deficit hyperactivity disorder // Neurosci. Biobehav. Rev. 2000. № 24 (1). — P. 7—12. 4. Чутко Л. С., Сурушкина С. Ю. Клини чес кая гетерогенность синдрома дефицита внимания // Журнал неврологии и психиатрии им. С. С. Корсакова. 2008. № 8. С. 123—131. 5. Barkley R. A., Benton C. ADHD in the Classroom. Strategies for Teachers. NY : Guilford, 1994. 343 p. 6. Smith A., Taylor E., Rogers J. W. Evidence for a pure time perception deficit in children with ADHD In Process Citation // J. Child Psychol. Psychiatry. 2002. № 43(4). P. 529—542. 7. Kratochvil C. J., Heiligenstein J. H., Dittmann R. Atomoxetine and methylphenidate treatment in children with ADHD: a prospective, randomized, open-label trial // J. Am. Acad. Child. Adolesc. Psychiatry. 2002. Vol. 41, № 7. P. 776—784. 8. Стан психічного здоров'я дитячого населення України та організація психіатричної допомоги / [В. С. Підкоритов, Л. І. Дьяченко, О. Є. Кутіков та ін.] // Журнал психиатрии и медицинской психологии. 2012. № 3 (30). С. 5—15. 9. Цветкова Л. С., Цветков А. В. Нейропсихологическое консультирование в практике психолога образования. Москва : Спорт и культура, 2012. 126 с. 10. Микадзе Ю. В. Нейропсихология детского возраста : учебное пособие. СПб. : Питер, 2014. 288 с. 11. Глозман Ж. М., Потанина А. Ю., Соболева А. Е. Нейропсихологическая диагностика в дошкольном возрасте. 2-е издание. СПб. : Питер, 2008. 80 с. 12. Козявкін В. І. Система інтенсивної нейрофізіологічної реабілітації за методом Козявкіна. Львів; Трускавець : «Малти-М», 1999. 280 c. 13. Козявкін В. І., Шестопалова Л. Ф., Підкоритов В. С. Дитячі церебральні паралічі. Медико-психологічні проблеми. Львів : НВФ Українські технології, 1999. 144 c. 14. Niethard F. U. Kinderorthopädie. Stuttgart: Georg Thieme Verlag 1998. P. 147—149. 15. Равен Дж. К., Стайл И., Равен М. Цветные прогрессивные матрицы: классическая форма. Москва : Когито-Центр, 2004. 72 с. 16. Романчук О. И. Синдром дефицита внимания и гиперактивности у детей. Москва : Генезис, 2010. — 336 с. |