ГоловнаArchive of numbers2014Volume 22, issue 2(79)Features relation of mother to child with autism disorders
Title of the article | Features relation of mother to child with autism disorders | ||||
Authors |
Stukan Liudmyla Viacheslavivna |
||||
In the section | DIAGNOSTICS AND THERAPY OF MENTAL DISORDERS | ||||
Year | 2014 | Issue | Volume 22, issue 2(79) | Pages | 124-127 |
Type of article | Scientific article | Index UDK | 613.86 + 615.851 | Index BBK | - |
Abstract | Social and psychological problems of the children with autism spectrum disorders have a negative impact on the quality of life not only for a child, but also their close relatives, especially mothers. The great importance of the autistic disorder has microclimate in the fam-ily and comprehensive understanding of the child's problems of the mother. The aim of our study was to investi-gate the characteristics of the maternal attitudes to children with the autism spectrum disorders and outline the directions of the psychological adjust-ment of maladaptive forms of educa-tion. Found that in families with viola-tion of family relationships had been a violation of emotional contact with the child, distance from him or exces-sive concentration with a tendency to authoritarianism. That is why is quite necessary to create complete system of psychological help with accent on fam-ily interrelations by the family where the child with autistic disorder is brought up and educated. It can improve total family health and ei ciency of family functioning. | ||||
Key words | |||||
Access to full text version of the article pdf | download | ||||
Bibliography | 1. Маркова М. В. Медико-психологическое сопровождение
семьи, воспитывающей ребенка с нарушением психического раз-
вития: идеология и эффективность внедрения / М. В. Маркова,
Т. Г. Ветрила // Таврический журнал психиатрии. — 2011. — Т. 15,
№ 3 (56). — С. 131—132. 2. Каган В. Е. Эпидемия детского аутизма? / В. Е. Каган // Вопросы психического здоровья детей и подростков. — 2003 (3). — № 1. — С. 7—10. 3. Питерс Т. Аутизм: от теоретического понимания к педаго- гическому воздействию / Т. Питерс. — М.: Владос, 2003. — 240 с. 4. Марценковский, И. А. Возможности профилактики, особен- ности диагностики и лечения расстройств из спектра аутизма (резюме по итогам десятилетней программы исследований) / И. А. Марценковский // Здоров'я України. — 2012. — С. 66—68. 5. Иванов Е. С. Аутизм и интеллектуальная недостаточность у детей / Е. С. Иванов // Материалы науч.-практ. конф. «Ананьевские чтения». — СПб.: Изд-во СПбГУ, 2005. — С. 118—123. 6. Никольская О. С. Аутичный ребенок. Пути помощи / Ни- коль ская О. С., Баенская Е. Р., Либлинг М. М. Изд. 3-е, стер. — М.: Теревинф, 2005. — 288 с. 7. Кришталь В. В. Системный подход к диагностике, пси- хотерапии и психопрофилактике нарушения здоровья семьи / В. В. Кришталь, И. А. Семенкина // Международный медицинский журнал. — 2000. — Т. 6, № 1. — С. 11—15. 8. Левченко И. Ю. Психологическая помощь семье, воспиты- вающей ребенка с отклонениями в развитии / И. Ю. Левченко, В. В. Ткачева. — М.: Просвещение, 2008. — 239 с. 9. Baron-Cohen S. Does the autistic child have a "theory of mind"? / Baron-Cohen S., Leslie A. M., Frith U. // Cognition. — 1985. — Vol. 21. — N 1. — P. 37—46. 10. Практическая психодиагностика. Методики и тесты : учебное пособие / под ред. Д. Я. Райгородского. — Самара : «Бахрах-М», 2001. — 672 с. |